2011. december 5., hétfő

Mikulás kekszek 1. rész - Receptek

Ez a felé édes aprósütemény ("sugar cookie") nagyon népszerű Amerikában. Azt is kimerem jelenteni, hogy a muffin ("cupcake") népszerűségével vetekszik. Bár mintha olvastam volna valahol, hogy amit mi muffin-ként ismerünk az nem ugyanaz, mint a cupcake. De ennek majd még utánanézek.

Amerikai édes aprósütemény receptet százával lehet találni az interneten. Nem sokban különböznek egymástól. Nekem az egyik kedvenc oldalam "The Sweet Adventures of Sugarbelle" oldala, ahonnan a recepteket választottam. De mivel azokból vagy tonnányi süti lett volna, így redukáltam az adagokat.


ÉDES APRÓSÜTEMÉNY

HOZZÁVALÓK

113 g puha sótlan teavaj
87 g porcukor
1 kis méretű tojás vagy egy nagyobb tojás fele
200 g liszt
1 teáskanál sütőpor
1/2 teáskanál só
1 teáskanál mandula vagy vanília aroma (nem kötelező)

Először a vajat és a porcukrot robotgéppel habosra kevertem. Majd hozzáadtam a tojást és az aromát. Egy külön tálban összekevertem a lisztet, a sütőport és a sót. Végül apránként összedolgoztam őket. A liszt hozzáadása után nekem nem nagyon vitte már a robotgépem, így kézzel gyúrtam össze. Nekem elég volt 200 g liszt, de ha a massza ragad, akkor addig kell hozzáadni, amíg már nem ragad.

Lisztes nyújtódeszkán fél cm-esre kell nyújtani és a választott formákat kivágni. Nekem nem volt ilyen gyűrűm a nyújtóra, így nem tudtam egyenletesre kinyújtani. Ennek az lett az eredménye, hogy sajnos nem egyenletesen sültek. Ugyanis mindösszesen 6 percig kell őket sütni 200 fokon, és nem szabad, hogy akár a széle is megbarnuljon. Akkor jó, ha a tetején már nem zsíros, de még apró pöttyökben fényes és a széle nem barnul.

Ekkora mennyiségből 16 rénszarvas, 12 télapó, 8 hópehely és 8 hóember lett.

ALAP CUKORMÁZ ("ROYAL ICING") 

HOZZÁVALÓK

400 - 450 g porcukor
1 evőkanál tojáspor
fél deci víz

A porcukrot a tojásporra összekeverni, majd hozzáadni a vizet. Azért írtam 400-450 g porcukrot, mert 400 grammal kezdtem, de mivel nem lett jó az állag, így még adnom kellett hozzá. Addig kell hozzáadni a porcukrot, amíg annyira kemény nem lesz, hogy ha a robotgép keverőit kiveszed, akkor a máz megálljon rajtuk és ne folyjon le bármilyen irányba is forgatod. Ha már annyira kemény, hogy nem kenhető, akkor még vizet kell hozzáadni, de nagyon keveset. Mivel a víz eredeti aránya kicsit a hozzávalókon belül, láthatod, hogy nagyon-nagyon kis vízmennyiséggel kell dolgoznod. A cukormázhoz is lehet adni aromát, max. 1 teáskanálnyit, de akkor a víz mennyiségéből vegyünk le egy teáskanálnyit. Ez a mennyiség bőven elegendő lett a fenti süti mennyiség díszítéséhez, sőt még jócskán maradt is a következő alkalomra.

Megjegyzés: Sima tojásból és porcukorból is lehet készíteni, de mivel a cukormáz csak megszárad, és nem fő vagy sül meg, így a tojáspor biztonságosabb hozzávaló. Az én tojásporomra az van írva, hogy két teáskanál tojáspor + 2 evőkanál víz ad ki egy igazi tojást. :))))


KITÖLTŐ CUKORMÁZ
 
A kitöltő cukormáz nem más, mint az alap cukormáz vízzel felhígítva. Akkor tudjuk, hogy jó állagú a kitöltő cukormázunk, ha húzunk benne egy csíkot és az 5-10 másodperc alatt újból bezáródik.


CUKORMÁZ SZÍNEZÉSE

A cukormáz színezéséhez Wilton ételfesték gélt használtam. Ha az ételfesték nem gél állagú, hanem folyékony, akkor az kitöltő cukormázzá változtathatja az alap cukormázunkat. Figyelni kell az állagot. A gél ételfestékbe tiszta fogpiszkálóval lehet csak belenyúlni. Egy adag kivétele és elkeverése után, ha a szín még mindig nem jó, akkor új fogpiszkálóval vegyünk ki újabb adagot addig, amíg a kívánt színt el nem érjük.

1 megjegyzés:

  1. Szia!

    Még nem használtam tojásport. Ez amit teljes tojáspor néven árulnak(sárga színű)? Köszönöm a válaszod!

    VálaszTörlés